سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شهر من هریس
قالب وبلاگ

روز شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار گرامی باد

روز شعر و ادب
روز شعر و ادب، روز پاسداشت هنر متعالی است؛ هنری که در دوره های مختلف و در فراز و نشیب های این مرز و بوم، آینه وار در خدمت وجدان های بیدار بوده است. عرصه شعر و ادب، عرصه پرواز سیمرغ وشانی است که در وادی انسانیت بال و پر شکسته اند و آینه دار جلوه های روشن ایمان و معرفت بوده اند.

هزار و اندی سال از عمر شعر ایرانی گذشته است و امروز هنوز قلم ها از مجرای شعر و ادبیات، در خدمت به تصویر کشیدن انسانیت اند؛ چنان که در پیروزی انقلاب و در دوره جنگ تحمیلی و در عرصه مبارزه با بیدادگران، همواره خوش درخشیده است. 

روز اندیشه

امروز روزبزرگداشت ازتمام ذهن ها و اندیشه هایی است که درخدمت آرمان های بزرگ بشری می باشد.امروز، روز سلام به تمام شاعران و نویسندگانی است که در پویایی ارزش ها قلم فرسایی کرده اند. روز سلام به قلم، روز سلام به واژه ها، روز سلام به اندیشه هاست.امروز، روز سلام به کلماتی است که در معنای واقعیِ کلمة اللّه ، کالبدهای مرده را جان داده اند و مسیح وار، روحی از ایمان و عرفان و عشق را در اندیشه ها و زبان ها دمیده اند.

[ شنبه بیست و ششم شهریور 1390 ] [ 23:49 ] [ ابوالفضل امکانی ]

[ شنبه 90/6/26 ] [ 11:0 عصر ] [ ابوالفضل امکانی ] [ نظرات () ]
تراکتورسازی پیروز شد. در دیداری که سراسر هیجان و اضطراب برای هواداران این تیم و استقلال بود، و در شبی که تبریز‌ی‌ها مثل همیشه از حمایت هواداران خود در تهران برخوردار بودند، امیر قلعه‌نویی تیم سابق خود را برد.

 حساس‌ترین دیدار هفته ششم لیگ برتر فوتبال با حضور هواداران پرتعداد دو تیم حساس‌تر و زیباتر از قبل شده بود. نتیجه بازی چندین بار تغییر کرد. استقلال یک بر صفر جلو افتاد، بعد 2 بر یک عقب افتاد، سپس بازی را مساوی کرد، اما در انتها بازی را واگذار کرد. آن هم مقابل تماشاگران خودی تا نه تنها نخستین شکست آبی‌پوشان رقم بخورد، بلکه آنها با باخت به استقبال رقیب دیرینه خود در شهرآورد 71 بروند.

[ جمعه 90/6/18 ] [ 10:0 عصر ] [ ابوالفضل امکانی ] [ نظرات () ]

حساس‌ترین دیدار هفته ششم یازدهمین دوره رقابتهای فوتبال لیگ برتر در شرایطی با حضور بیش از 90 هزار تماشاگر برگزار شد که بیشتر تماشاگران تراکتور سازی را به استادیوم راه ندادند ،تیم استقلال ( شاگردان پرویز مظلومی ) در نبردی حیثیتی قبل از دیدار برابر پرسپولیس نتیجه را سه بر دو به تیم تراکتور سازی و شاگردان امیرقلعه‌نویی واگذار کردند.


[ جمعه 90/6/18 ] [ 9:0 عصر ] [ ابوالفضل امکانی ] [ نظرات () ]

عید فطر

روز کرامت و شرافت صالحان مبارک باد


[ چهارشنبه 90/6/9 ] [ 11:44 عصر ] [ ابوالفضل امکانی ] [ نظرات () ]

مسلمانان روزه دار  که ماه رمضان را به روزه دارى به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیارى از کارهاى مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند مى‏طلبند، اجر و پاداشى که خود خداوند به آنان وعده داده است.

امیرالمؤمنین على(علیه السلام) در یکى از اعیاد فطر خطبه اى خوانده‏ اند و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بیم داده ‏اند:

 اى مردم! این روز شما روزى است که نیکوکاران در آن پاداش مى‏گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مایوس و ناامید مى‏گردند و این شباهتى زیاد به روز قیامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جایگاه نماز عید شدن به یاد آورید خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوى پروردگار، و با ایستادن در جایگاه نماز به یاد آورید ایستادن در برابر پروردگارتان را و با بازگشت ‏به سوى منازل خود، متذکر شوید بازگشتتان را به سوى منازلتان در بهشت‏ برین، اى بندگان خدا، کمترین چیزى که به زنان و مردان روزه ‏دار داده مى‏شود این است که فرشته‏اى در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا مى‏دهد و مى‏گوید:

?هان! بشارتتان باد، اى بندگان خدا که گناهان گذشته‏ تان آمرزیده شد، پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید.?

عارف وارسته ملکى تبریزى درباره عید فطر آورده است: ?عید فطر روزى است که خداوند آن را از میان دیگر روزها بر گزیده است و ویژه هدیه بخشیدن و جایزه دادن به بندگان خویش ساخته و آنان را اجازه داده است تا در این روز نزد حضرت او گرد آیند و بر خوان کرم او بنشینند و ادب بندگى بجاى آرند، چشم امید به درگاه او دوزند و از خطاهاى خویش پوزش خواهند، نیازهاى خویش به نزد او آرند و آرزوهاى خویش از او خواهند ونیز آنان را وعده و مژده داده است که هر نیازى به او آرند، بر آوره و بیش از آنچه چشم دارند به آنان ببخشند و از مهربانى و بنده‏ نوازى، بخشایش و کارسازى در حق آنان روا دارد که گمان نیز نمى‏برند.?

روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده ‏اند که در این روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شده و رخصت داده شد که مؤمنان در روز افطار کنند و روزه خود را بشکنند فطر و فطر و فطور به معناى خوردن و آشامیدن، ابتداى خوردن و آشامیدن است و نیز گفته شده است که به معناى آغاز خوردن و آشامیدن است پس از مدتى از نخوردن و نیاشامیدن. ابتداى خوردن و آشامیدن را افطار مى‏نامند و از این رو است که پس از اتمام روز و هنگامى که مغرب شرعى در روزهاى ماه رمضان، شروع مى‏شود انسان افطار مى‏کند یعنى اجازه خوردن پس از امساک از خوردن به او داده مى‏شود.

عید فطر داراى اعمال و عباداتى است که در روایات معصومین(ع) به آنها پرداخته شده و ادعیه خاصى نیز آمده است.

از سخنان معصومین(ع) چنین مستفاد مى‏شود که روز عید فطر، روز گرفتن مزد است. و لذا در این روز مستحب است که انسان بسیار دعا کند و به یاد خدا باشد و روز خود را به بطالت و تنبلى نگذراند و خیر دنیا و آخرت را بطلبد.

و در قنوت نماز عید مى‏خوانیم:

 ?... اسئلک بحق هذا الیوم الذى جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلى الله علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامة و مزیدا ان تصلى على محمد و آل محمد و ان تدخلنى فى کل خیر ادخلت فیه محمدا و آل محمد و ان تخرجنى من کل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد، صلواتک علیه و علیهم اللهم انى اسالک خیر ما سئلک عبادک الصالحون و اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون‏?

بارالها! به حق این روزى که آن را براى مسلمانان عید و براى محمد(ص) ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قرار دادى از تو مى‏خواهم که بر محمد و آل محمد درود بفرستى و مرا در هر خیرى وارد کنى که محمد و آل محمد را در آن وارد کردى و از هر سوء و بدى خارج سازى که محمد و آل محمد را خارج ساختى، درود و صلوات تو بر او و آنها، خداوندا، از تو مى‏طلبم آنچه بندگان شایسته ‏ات از تو خواستند و به تو پناه مى‏برم از آنچه بندگان خالصت‏ به تو پناه بردند.


[ چهارشنبه 90/6/9 ] [ 6:24 عصر ] [ ابوالفضل امکانی ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 7
کل بازدیدها: 152588