سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شهر من هریس
قالب وبلاگ

این روزها بحث تفکیک حوزه انتخابیه اهر و هریس و  افزایش یک نماینده به تعداد نمایندگان منطقه ارسباران (شمال شرق استان) با نام حوزه انتخابیه هریس بر سر زبانهاست و اخبار متفاوتی در این مورد به گوش می رسد .

نماینده مردم اهر وهریس در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه باخبرگزاری فارس گفت: شهرستان هریس از حوزه اهر منفک و به تبریز ملحق می‌شود و بخش هوراند نیز به شهرستان اهر اضافه می‌شود.
وی با اشاره به وسعت و جمعیت منطقه اهر و هریس یک نماینده به تنهایی جوابگوی مسائل و مشکلات منطقه نبوده که امیدواریم با طرح جدید شاهد رشد و توسعه شهرستان‌های اهر و هریس باشیم

در عین حال به گزارش خبر گزاری ایسکانیوز نماینده مردم کلیبر و هوراند و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در خصوص الحاق بخش هوراند به حوزه انتخابیه اهر  گفت: با وجود برخی مصاحبه‌ها تاکنون هیچ مورد کتبی یا لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس در این خصوص وصول نشده و انتزاع حوزه انتخابیه اهر و هریس در حد گفته‌های نمایندگان است.
وی گفت: تلاش های جدی از سوی مسئولان استان و نمایندگان مجلس برای افزایش یک کرسی در مجلس برای آذربایجان شرقی صورت گرفته، ولی به دلیل حائز شرایط بودن مناطق ( اسکو ـ آذرشهر)، (عجبشیر ـ مراغه)، (اهر ـ هریس)، (مرند ـ جلفا) هنوز تصمیم نهایی صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: در تلاش هستیم حوزه انتخابیه اهر و هریس هر یک دارای یک نماینده شوند و نه اینکه هریس به تبریز الحاق شود و در مورد هوراند نیز تاکنون هیچ موردی از سوی دولت به مجلس ارائه نشده و در صورت وصول نیز حق انتخاب با مردم است و ما نیز به عنوان خدمتگزار مردم مطالبات آنها را پیگیری خواهیم کرد. 

درسال های نه چندان دور انتخابات بخش هریس با حوزه انتخابیه تبریز بود و مردم هریس تجربه آن را در کارنامه خود دارند،این منطقه بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از دوره سوم به حوزه اهر ملحق شد و حوزه  جدیدی تحت عنوان حوزه انتخابیه اهر و هریس شکل گرفت .

بخش هریس در سال 1368 طبق مصوبه هیئت وزیران با تقسیمات جغرافیایی فعلی، به مرکزیت شهر هریس و با دو بخش خواجه و مرکزی به شهرستان ارتقاء یافت . البته قبل از تشکیل شهرستان هریس انتخابات منطقه خواجه با ورزقان و شهرهای بخشایش و کلوانق نیز با بستان‌آباد بود . در هر حال آنچه که طی دو دهه اخیر مردم شهرستان هریس به دنبال آن هستند ایجاد کرسی مستقل نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است ، بطوریکه این موضوع در مجلس پنجم به همراه حوزه ملکان بعنوان یکی از اولویت های استان مطرح شده بود و در نهایت این شهرستان ملکان بود که با تصویب مجلس و از دوره ششم یک نماینده در مجلس شورای اسلامی به خود اختصاص داد.

تفکیک حوزه انتخابیه اهر و هریس و افزایش یک نماینده به این حوزه را می‌توان از جمله شعارهای انتخاباتی کاندیداها در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی عنوان نمود ،ولی باید به این نکته توجه داشت که طبق اصل 64 قانون اساسی پس از هر ده سال با درنظر گرفتن عوامل انسانی ، سیاسی ، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر 20 نفر به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه می‌شود .

با این اوصاف دادن شعارهای تبلیغاتی و موکول نمودن همه پیشرفتها و یا احیاناً پسرفتهای منطقه به وجود یاعدم وجود نماینده مستقل برای هریک از این شهرستانها امر پسندیده و قابل اعتنایی نیست،اگرچه افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه اهر و هریس پتانسیل بهتر و بیشتری را می‌تواند در پیگیری مطالبات منطقه‌ای ایجاد نماید ولی ایجاد بحران و تنش در مناسبات منطقه‌ای و احیاناً رودررو گذاشتن مردم شهرها و روستاهای مناطق با همدیگر و تحریک احساسات و عواطف آنها نمی‌تواند سرپوشی بر عدم پیگیری مطالبات مردم و ضعفها ی منتخبین این حوزه بگذارد .

اگر پیشرفت یک شهرستان صرفا منوط به داشتن نماینده مجزا در مجلس باشد علاوه بر شهرستانها، بخش های زیادی را می‌توان نام برد که حتی ازقبل از انقلاب دارای نماینده و حوزه اصلی مستقل هستند ولی هم اکنون از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برخوردار نیستند و بر عکس شهرها و مناطق زیادی را می‌توان اشاره نمود که با وجود داشتن یک نماینده مشترک در مجلس از رشد و توسعه قابل ملاحظه‌ای برخوردار شده‌اند.
بنابراین نه داشتن حوزه انتخابیه مستقل برای یک منطقه توسعه مطلق را به همراه می‌آورد نه باهم بودن چند منطقه و شهر می‌تواند موجب عقب‌ماندگی آن مناطق باشد.

به هرحال آنچه در روزنامه ها و سایت های خبری در مورد تفکیک حوزه انتخابیه اهر وهریس ویا سایر حوزه های انتخابیه استان از قول برخی از مسئولین وشخصیت ها مطرح می گردد فعلا در حد صحبت و پیشنهاد می باشد ،امید می رود با پی گیری مسئولین ذیربط به ویژه نمایندگان منطقه با توجه به فرا رسیدن موعد قانونی ارسال لایحه از طرف دولت در خصوص افزایش20 نفر به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و درصورت افزایش یک نفر به تعداد نمایندگان استان این افزایش در حوزه اهر و هریس باشد.   


[ دوشنبه 90/8/16 ] [ 3:0 صبح ] [ ابوالفضل امکانی ] [ نظرات () ]

آیا انتزاع هریس از اهر و الحاق آن به تبریز یک بازی سیاسی است ؟ یا از چاه در آمدن و به چاله افتادن اهالی هریس است ؟ 

درسال های نه چندان دور دوره های اول و دوم مجلس شورای اسلامی انتخابات هریس با حوزه انتخابیه تبریز بود و مردم هریس تجربه آن را در کارنامه خود دارند و از این طریق هیچ بهره و ثمری ندیده اند . حال چه شده است که بزرگان و زعمای قوم بر این باور رسیده اند که سرنوشت سیاسی اهالی هریس را با عقب گرد به دهه 60 رقم بزنند ؟ پشت پرده ی این مسائل هر چیزی که باشد بعضی ها باید بدانند که حرمت اهالی هریس بیش از اینهاست که باید محترم نگه داشته شود و سرنوشت سیاسی این خطه دست خوش سیاسی بازی یک عده نباید قرار گیرد.


[ دوشنبه 90/8/16 ] [ 3:0 صبح ] [ ابوالفضل امکانی ] [ نظرات () ]

عید قربان" از اعیادی است که در میان مسلمانان از احترام و ارج ویژه‌ای برخوردار بوده و یادآور بزرگترین امتحان الهی است که حضرت ابراهیم علیه السلام آن را با موفقیت پشت سر گذاشت و به مقام امامت رسید.

عید قربان که پس از وقوف در عرفات ( مرحله شناخت ) و مشعر ( محل آگاهی و شعور ) و منا( سرزمین آرزوها، رسیدن به عشق ) فرا می‌رسد، عید رهایی از تعلقات و رهایی از هرآنچه، غیرخدایی است.

در این روز، حج گزار اسماعیل وجودش را، یعنی هر آنچه بدان دلبستگی دنیوی پیدا کرده، قربانی می‌کند تا سبکبال شود.

عید قربان، عید ذبح میوه ی دل ابراهیم و ایثار سبز اسماعیل، عید بر آمدن انسانی نو از خویشتن خویش، عید رهیدگی از اسارت نفس، عید لبیک به دعوت حق بر شما مبارک.


[ یکشنبه 90/8/15 ] [ 11:0 عصر ] [ ابوالفضل امکانی ] [ نظرات () ]

خبرگزاری شبستان: اعمال و مناسک حج پر است از رمز و رازهای بی شمار که بسیاری از آنها همچنان سر به مهر باقیمانده است و شاید روزی که آن یگانه دوران از پس پرده غیبت به در آید رمز و زارهای شگفت این آیین ابراهیمی نیز بیش از پیش آشکار شود. اگر حاجى اعمال حج را به معناى واقعى کلمه بجا آورد، بدون شک پس از بازگشت انسان تازه اى مى شود. پیامبر اکرم(ص) در حدیث پر مفهومی در همین رابطه فرمود : «مَنْ حَجَّ الْبَیْتَ... خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِه کَیَوْم وَلَدَتْهُ اُمُّهُ؛ کسى که حجّ خانه خدا را بجا آورد... همچون روزى که از مادر زاده شد، از گناهان خارج مى شود.»
خبرگزاری شبستان در رابطه با فلسفه و چگونگی این اعمال، گفتگویی سلسله وار با حجت الاسلام محسن ادیب بهروز، کارشناس ارشد بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران داشته است که در چند بخش تقدیم زائران و دوستداران سرزمین وحی می شود:

قبلا اشاره شد که سه عامل تکوینی به زایر کمک می کند تا ضریب موفقیت او برای اجرای تصمیمش مبنی بر ترک گناهان و ذوب آثار آنها، افزایش یابد. مکان، که تاثیر خود را می گذارد! زمان یعنی از اذان ظهر تا غروب آفتاب روز 9 ذی الحجه و عنصر سوم موقعیت آن روز، یعنی حضور حضرت حجت در این سرزمین. ما قانونی داریم که در هر مکان و منطقه ای که معصوم در آن حضور داشته باشد، ابلس و عوامل او توانایی حضور در آن منطقه را ندارند. لذا این زایر به دلیل به حضور حضرت مهدی(عج) در عرفات از القائات شیطان و عوامل او واکسینه می شود و می تواند با قاطعیت و اطمینان بگوید که در این مکان و زمان از القائات ابلیس در امان است. در غیر این جا کجا می تواند در چنین موقعیتی قرار بگیرد؟ بنابراین این سه عنصر تصمیم من برای ترک رفتارهای منشاء آلودگی را تقویت می کند. لذا اگر من تصمیم بگیرم برای نیم ساعت آلودگی ها را تکرار نکنم این سه عنصر نتیجه این نیم ساعت را به قدری افزایش می دهد که خود من حتی پس از نیم ساعت، راحت تر می توانم تصمیم خود را ادامه دهم . بنابراین منظور از استفاده بهینه آن است که گناهانی را که آلودگی هایی را در من ایجاد کرده بود، حداقل در این بستر زمانی حتی برای یک ساعت ، دیگر انجام ندهم. به عنوان مثال اگر غیبت می کردم با هر توجیهی، حتی توجیه به ظاهردینی، اما در این یک ساعت همان را انجام ندهم، یا دروغ می گفتم و فکر می کردم که دروغ نیست حالا در این یک ساعت ترک می کنم. اگر این کار انجام شد می شود استفاده بهینه و به دلیل وجود آن سه عامل تکوینی، نتیجه عمل چندین برابر می شود.

 نتیجه این استفاده بهینه در کجا و چگونه مشخص می شود؟

 نتیجه آن می تواند این باشد که هنگام ورود به مشعر الحرام، آیات الهی را در مشعر درک می کنم البته به هر میزان که موفق به ذوب گناهان شوم. پس اگر چنین اتفاقی در مشعر برای زایر رخ نداد بداند که از این موقعیت استثنایی در عرفات استفاده نکرده است. به هر مقدار که این استفاده اتفاق افتد، به همان میزان موانع درک انسان کنار می رود و من می توانم به شکل واقعی وارد حرم شوم . در حرم الهی اگر موانع از میان رفته باشد و به مقدار رفع موانع، آیات درک می شود و ثمره این در ک در منا آشکار می شود. چرا که این اعمال حالت نردبانی دارد یعنی اگر پله اول درست طی شد پله دوم را نیز می توان طی کرد و پله دوم مقدمه پله سوم است. مانند یک دوره آموزشی. در عرفات به هر مقدار که استفاده بهینه صورت بگیرد به همان مقدار آیات الهی بیشتر و بهتر درک می شود بیشتر یعنی تعداد بیشتری از آیات و بهتر یعنی سطح عمیق تری از درک!  نتیجه این درک را در رمی جمرات یا قربانی و یا اعمال منا متوجه می شویم.

 بنابراین زایر می بایست اعمال رمی جمره و قربانی و  اعمال منا را با شناخت و معرفتی دو چندان انجام دهد درست است؟ آیا در واقع هم این گونه است و عید قربان برای زایر مفهومی این چنینی دارد؟  

 نمی توان به این سوال پاسخ صددر صد داد اما اگر در منا یا رمی جمرات برای زایر چنین حالتی به وجود نمی آید و اعمال برای او، کاری قراردادی و ظاهری تلقی می شود به این دلیل است که از درک آیات الهی در حرم محروم مانده است بنابراین اعمال برای او به شکل قراردادی تجسم پیدا می کند. می پرسد چه کاری انجام دهم؟ گفته می شود که برو و سنگ بزن! می رود و سنگ می زنم اما در این رفت و برگشت چیزی متوجه نمی شود و اثری نیز نمی بیند. بعد سئوال می کند که بااین ازدحام جمعیت و با این وضعیت، چرا چنین کاری از من خواسته شده است؟ قربانی می کند، حلق و تقصیر و.. اما بدون هیچ اثری. بنابراین آن نخستین گلوگاه یعنی عرفات را باید جدی گرفت.

راهکار این معظل چیست؟

راهکار پیشنهادی ما این است که زایر موقعیت را بفهمد، اهمیت مکان را بداند و ویژگی زمان را نیز تشخیص دهد بعد تصمیم بگیرد. من در عرفات اطمینان دارم که تنها مکان و زمانی است که از آسیب ابلیس و عوامل او مصون هستم. بنابراین اگر من همچنان در این شرایط به سمت گناه می روم، بدانم که خود نمی خواهم این آلودگی ها را رها کنم. ابلیس و عوامل او در این سرزمین به هیچ وجه توانایی القاء به زایر را ندارند و زایر نمی تواند ادعا کند که به عنوان مثال شیطان بر من غلبه کرد و اجازه استفاده نداد. او کاملا واکسینه است و اگر رفع مانع نمی کند، نشانه آن است که خود نمی خواهد وارد عرفات شود یا در آن بماند. به همین جهت برخی منتظر مجوز خروج از عرفات هستند یا حتی سعی می کنند بتوانند حکم شرعی گرفته و به عرفات نیایند. چون تصمیم ندارد از آلودگی رها شود. زایر در عرفات برای ورود به حرم و حریم الهی آماده می شود اما به صورت واقعی نه ظاهری. ورود ظاهری که وسایل نقلیه به اجبار همه زایران را وارد حرم می کنند. اما این که من بتوانم علایم آن را درک کنم مهم است.

 اگر زائری هیچ نوع آلودگی نداشته باشد مانند معصومین یا علمای ما که حتی کار مکروه هم انجام نمی دهند، عرفات  برای آنها چه دستاوردی دارد؟

برای آنها زمینه درک آیاتی از آیات الهی که کمال آور است فراهم می شود چون درک و فهم برخی از آیات الهی نیازمند زمینه است، چرا که آیات الهی که همیشه هستند اما من درک نمی کنم. برخی از آیات اگر موانعش کنار برود من راحت درک می کنم اما برخی آیات را باید زمینه درک آنها را در خود ایجاد کنم. برای این انسان های پاک در عرفات زمینه درک آیات دیگری از آیات الهی که می تواند کمالات بعدی را برای آنها به وجود آورد، فراهم می شود.
آیا برای این سخن در عقاید و معارف دینی ما سندی وجود دارد؟

بله! مستند این سخن و ادعا، بحث معراج پیامبر(ص) است در آیات قرآن در سوره والنجم و سوره اسراء سوال می کنیم که دلیل معراج پیامبر چه بوده است؟ پاسخ می دهند که نشان دادن آیات الهی به پیامبر! هنگامی که این مسئله را با دقت و توجه بیشتر بررسی می کنیم می بینیم که آیات الهی که در سفر اسراء به پیامیر(ص) نشان داده می شود با آیاتی که در پایان سفر معراج نشان داده می شود متفاوت است. دلیل تفاوت، آن است که پیامبر(ص) با آیاتی که در اسراء مشاهده می کنند زمینه و بستر مشاهده آیات دیگری را فراهم می کنند که در پایان سفر معراج در منطقه ای به نام سدره المنتهی آنها را درک کردند. یعنی اگر این کمالات قبلی در وجود حضرت پیامبر(ص) به وجود نمی آمد، پیامبر امکان دیدن آیات الهی در سدره المنتهی را نداشتند. مانند وجود حضرت جبرئیل که فرمود: من نمی توانم وارد این منطقه شوم چرا؟؟ چون امکان دیدن برای ایشان فراهم نبود. اما برای پیامبر فراهم بود. بنابراین یک انسان پاک با حضور در عرفات زمینه دیدن آیاتی را پیدا می کند که اگر آنها را در مشعر مشاهده کرد این آیات، در وجود او یقینی را ایجاد می کند و این یقین منشاء کمالات بعدی می شود و کمالات بعدی با اعمال بعدی حج به وجود می آید. لذا شما در حج زائری می بینید در مقام منزلت حضرت ابراهیم (ع) و در عین حال زائری می بینید در حد یک انسان معمولی.این دو زایر هر دو  از حج استفاده می برند اما حضرت ابراهیم(ع) برای رسیدن به مرتبه یقین استفاده می کند و من زائر از عرفات استفاده می کنم تا مانع درک آیات الهی را در وجود خود ذوب کنم و اگر توانستم یکی از آیات را درک کنم همان می تواند مقدمه ای باشد برای اینکه پس از بازگشت به سرزمین خود نسبت به ترک رفتارهای منفی پایدار بمانم.


[ یکشنبه 90/8/15 ] [ 1:0 عصر ] [ ابوالفضل امکانی ] [ نظرات () ]

حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مظاهری سیف، کارشناس فلسفه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به ویژگی های روز عرفه به خبرنگار شبستان گفت: انسان در طول زندگی خود ایام و ساعات خاصی را تجربه می کند که زمینه رشد و شکوفایی او را رقم می زند اما در این میان هستند اوقاتی که از ویژگی های خاص برخوردار هستند و اگر در طول سال تکرار شوند حالت عادت به خود گرفته و منجر به غفلت مردم از آنها می شود.

وی تجربه روزهایی همچون عرفه را میدان تقویت عشق و خوف الهی دانست و اظهار کرد: انسان با قرائت دعای عرفه و اظهار عجز و نیازمندی خود در پیشگاه الهی در حقیقت در برابر جلال و جبروت می لرزد و همین لرزش او را از غفلت بازمی دارد.

حجت الاسلام مظاهری سیف با بیان این مطلب که انسان در روز عرفه با اعمالی همچون روزه داری و دعاخوانی بیشتر امکان بهره مندی از ظرفیت های پنهان نیایش را می یابد، تصریح کرد: هرچه به غروب این روز نزدیک می شویم این ویژگی ها اوج می گیرد و تاثیرات باثبات تری را بر قلب آدمی برجای می گذارد.

کارشناس فلسفه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: ظرفیت های معنوی این روز و ساعات احتمال اجابت دعا را افزایش می دهد و اجابت دعاها و بخشش گناهان را محتمل تر می کند، البته با بررسی دعای عرفه درمی یابیم که این دعا حول معرفت الهی دور می زند و تفاوتی در این مسئله میان دعای عرفه امام حسین (ع) و دعای امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه وجود ندارد.

وی با بیان این مطلب که این دعا در کنار اشاره به سرکشی و غفلت آدمی به صفات و کرامات الهی نیز اشاره دارد، ابراز کرد: این دعا به خوبی تصویر می کند که انسان در برابر لطف بی انتهای خداوند سرکشی و گناه می کند اما خداوند با انعام و مغفرت از سرکشی ما می گذرد و چه زیباسات وقتی انسان با دعای عرفه به بدی های خود اعتراف می کند وقتی می گوید خدایا! من کسی هستم که در حق خود ظلم کردم و تو کسی هستی که از گناه من گذشتی.

وی عنوان کرد: این تقابل و درک حضور الهی زمینه ساز بخش های دیگر این دعا می شود به گونه ای که در فراز پایانی، دعای عرفه به اوج می رسد و می توان به صراحت گفت که در آن عرفان و معنویت موج زده و در حقیقت نوعی انفجار معنویت رخ می دهد وقتی با این جمله آغاز می شود که خدایا! من به تو محتاج و نیازمند هستم.

حجت الاسلام مظاهری سیف با بیان این مطلب که در این فراز جملات طلایی وجود دارد، ابراز کرد: این فراز اوج عرفان عرفا را به نمایش می گذارد و عالم هستی را تجلی گاه خدا معرفی می کند چراکه انسان در این فراز لب به اعتراف گشوده و می گوید نیزا نیست چیزی باشد تا وجود تو را اثبات کند چراکه تو غایب نبوده ای که نیاز به اثبات داشته باشی.

کارشناس فلسفه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روز عرفه را هنگام گشایش دریچه معرفت الهی خواند و افزود: این بعد نیایشی در لحظات طلایی دیگر هم وجود دارد ولی در دیگر اوقات همچون لیالی قدر ابعاد دیگر بر بعد نیایشی غلبه می یابد و این روز عرفه است که صرفا به دعا و نیایش و نیازخواهی به درگاه الهی اختصاص دارد.

وی خاطرنشان کرد: نیایش موضوعی عام و در واقع روح عبادات ما است، با دعا توجه ما به خدا نزدیک شده و با اعتراف به فقر ذاتی و نیازمندی خود در پیشگاه او به این باور می رسیم که دعا اکسیر روحبخش عبادات ما است و کسی که به این مهم پی ببرد در راس همه خواسته های خود خدا و رضایت او را در نظر می گیرد و بس.


[ یکشنبه 90/8/15 ] [ 1:0 عصر ] [ ابوالفضل امکانی ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 38
کل بازدیدها: 152233